donderdag 17 januari 2013

Why not me?

"Why me?" is something I sometimes cry out when I'm overwhelmed by life itself. Why am I the one this is happening to?  Why am I always the one where everything goes wrong? Why, why, why...

Since a while now I've realized that the question shouldn't be 'Why me', but 'Why nót me?'. What is so very special about me that I shouldn't be the one getting sick, losing my job, breaking up, having problems? Why should these things happens to others, but not me?

"Because I'm nice, because I care, because I look out for others, because I really try, because I'm honest, because I don't deserve this". Sometimes people answer the question 'why nót me' with 'because if believe' and what they really mean to say is that 'if God really loved me, he wouldn't let these things happen to me'. If I put 5 people you love in front of you, would you be able to point to the one you think does deserve what is happening to you? So why think that God works like that? "Uhm let's see..today I think I'll let Monique haven an accident, since I love the other four in front of Me more". Do we really think God does that? "Uhm let's see.. today I think I'll cure person A and not person B, since people pray more for person A". Do we really think God does that? Would you be able to point to the child you would have happen bad things to, to save another? Would you be able to point to the child that will be saved when you know it means the other one won't be? It's a choice we cannot make, so why think God, who loves us, makes those kind of choices on a daily basis? I can't believe in a god like that. And saying 'God works in mysterious ways' doesn't solve it for me. I cannot believe God wants me to hurt, to be in pain, to struggle, just to teach me a lesson. I think we as humans sometimes need to think like this so we can stop thinking about something we don't understand, out of a deep conviction that bad things shouldn't be happening to us in the first place.

The only true answer to the 'why nót me' question is that there is absolutely no reason why it shouldn't be me. I believe God helps me to overcome difficulties. I believe God helps me to be a better person. I think God helps me to keep seeing the good. I think God helps me! And that's not only a God I can believe in, but that's how I experience Him.


=============

Waarom ik niet?

"Waarom ik?" is iets dat ik soms uitschreeuw als het leven teveel wordt. "Waarom gebeurt mij dit? Waarom gaat het bij mij altijd fout? Waarom, waarom, waarom....

Ik weet al een tijdje dat de vraag niet moet zijn "Waarom ik", maar "Waarom ik níet". Wat is er zo ontzettend bijzonder aan mij dat ik níet degene zou zijn die ziek wordt, haar baan verliest, wiens relatie verbroken wordt, die problemen heeft? Waarom zou dit moeten gebeuren bij anderen, maar niet bij mij?

"Omdat ik aardig ben, omdat ik meevoel, omdat ik voor anderen opkom, omdat ik het echt probeer, omdat ik eerlijk ben, omdat ik dit niet verdien". Soms zeggen mensen als antwoord "omdat ik geloof". En wat ze eigenlijk bedoelen is dat "als God echt van mij hield, mij dit niet zou overkomen". Als ik 5 mensen waarvan je houdt voor je neer zou zetten en je moest van die 5 iemand aanwijzen die het verdiende dat dit hem of haar overkwam... zou je dat dan kunnen? Waarom denken we dan dat God zo werkt? "Uhm eens kijken.. Ik denk dat Ik vandaag Monique maar een ongeluk laat krijgen, want ik hou meer van de andere 4 hier voor Me". Denken we echt dat God dat doet? "Uhm eens kijken, Ik denk dat Ik vandaag persoon A maar eens beter maak in plaats van persoon B, want meer mensen bidden voor persoon A". Denken we echt dat God zo werkt? Zou jij in staat zijn het kind aan te wijzen dat verschrikkelijke dingen mee zou moeten maken, zodat een ander kind dat niet hoefde? Zou jij het kind aan kunnen wijzen dat moet sterven zodat een ander gered wordt? Dat zijn keuzes die wij niet kunnen maken, dus waarom dan denken dat God dit op dagelijkse basis doet? Ik kan niet in zo'n god geloven. En zeggen dat "God op mysterieuze wijze werkt" lost dat niet op voor me. Ik kan niet geloven dat God wil dat ik gekwetst raak, dat ik pijn heb, dat ik het nét red, zodat ik een les kan leren. Ik denk dat we, menselijk als we zijn, soms zo willen denken omdat we niet kunnen begrijpen waarom iets ons overkomt, gevoed door de onderliggende gedachte dat iets slechts ons helemaal niet hóórt te overkomen.

Het enige ware antwoord op de vraag 'Waarom ik niet' is dat er geen enkele reden is waarom het mij niet zou moeten/mogen overkomen. Ik geloof dat God me helpt om dat wat mij overkomt te doorstaan. Ik geloof dat God mij helpt een beter persoon te zijn. Ik geloof dat God mij helpt het goede te blijven zien. Ik geloof dat God mij helpt! En dat is een God waarin ik niet alleen kan geloven, maar die ik ook zo ervaar.

5 opmerkingen:

  1. Yep, waarom niet?! Ik geloof dat we allemaal het e.e.a. mee maken. Ben lang geleden al gestopt met kijken naar anderen waar ogenschijnlijk alles goed lijkt te gaan. Ik heb me meermalen enorm vergist. Soms weet je niet alles.
    En een God die ons door moeikijkheden test? Daar geloof ik ook niet in. Ooit heb ik eens een boek gelezen; Waarom het kwaad goede mensen treft, geschreven door een joodse man. Hij kwam tot de conclusie dat God niet Almachtig is. Een teleurstellende gedachte, maar in het licht van de Holocaust misschien ook wel begrijpelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hetzelfde boek gelezen. Voor wie geïnteresseerd is, het heet "Als het kwaad goede mensen treft" en is geschreven door H.S. Kushner (een rabbi in de VS). In de jaren 80 is het een aantal malen in herdruk genomen hier in Nederland. ISBN10 9025947700 / ISBN13 9789025947705.

      Ik ben het niet eens met de conclusie, ik denk dat God zeer zeker Almachtig is. Maar we leven in een gebroken wereld, waarin God ons de vrijheid heeft gegeven te kiezen tussen goed en kwaad. En soms heeft het kwaad waar de één voor kiest, impact op mijn leven.

      Verwijderen
  2. Inderdaad...waarom ik niet? Niemand zit te wachten op nare dingen en ik wens ze niemand toe. Toch overkomt het ons gewoon, ik ben daar geen uitzondering op. Niemand denk ik..
    Dat boekje heb ik ook gelezen. Moeilijk...dat kind is overleden...het kwaad trof hem...maar waarom een kind...die heeft nog niets misdaan toch?...dit vind ik echt moeilijke dingen...

    Liefs, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je blog en de reacties zitten lezen. Waarom het kwaad goede mensen treft ... Een antwoord hebben we niet en krijgen we niet (altijd). Het is wel iets om over na te denken. Boven alles staat de almacht van de Heere vast. Hij is rechtvaardig en vergist Zich niet. Tegelijk is Hij liefde en gaat met ons mee - juist door de diepte heen. Wat dwars door alles overblijft is Hem kinderlijk eenvoudig te vertrouwen. Hij weet van de weg die we gaan moeten. Sterker nog: Hij leert en onderwijst ons aangaande die weg. En daarbij is Zijn oog op ons. Je blog stemt wel tot nadenken. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je berichtje Ron. Ik vind het zelf ook een moeilijk onderwerp en ik worstel er ook regelmatig mee. Dit is de enige manier, voor mij persoonlijk, waarop ik om kan gaan met verdriet en pijn en de vraag waarom het mij overkomt of iemand anders trouwens. De wereld waarin we leven bestaat nou eenmaal uit ziekte, pijn, verdriet, wanhoop, dood, vreugde, blijdschap, gezegend zijn, hoop, leven en liefde. Die mix maakt dat we dankbaar kunnen zijn. Zonder dalen geen heuvels, zonder verdriet geen blijdschap. God helpt mij bij het vinden van die balans, elke dag opnieuw.

      Verwijderen