zondag 31 juli 2011

Sheldon is my hero

In movies setting up a date often consists of getting the other person to agree and then saying "I'll pick you up <insert day> ". If someone did that to me I'd be utterly confused. <insert day>.... what time? Where are we going? What do I need to wear? And yet the women in those movies just nodd their head and seem to be able to be ready in time and dressed for the occasion. I find that amazing.

On facebook there's an event on september 1st to break a worldrecord of some kind. It says september 1st 00.00... is that my timezone? Is that the timezone of the organizer of the event? Wouldn't be the first time I show up early or late because I didn't take the time difference into consideration.

I find questions that are ambigious very difficult to handle. I once had to do a psych test because of my depression and the question was 'do you feel the urge to hurt someone'? Uhm someone.. does that include me? Or is that meant as someone besides me? The first makes you a liability to the yourself, the other to the people you know. That's a big difference!! At school I always had discussions with my teachers about the answers to multiple choice questions. No I did not give the answer you wanted, but my answer was right too if you interpreted the question like I did. One of my teachers told me that I was the only one in the class that interpreted the question that way and I told him that if he made questions that were open for different interpretations, he couldn't only approve the answer he wanted.

In conversations with others I sometimes find myself answering a question they didn't pose.. by the look on their face I can see that I'm not giving the information they need and I start thinking of all the ways they could have meant their question. Sometimes that just leads to me saying "that is not what you asked is it? Can you tell me again what it is you're asking me?"

So when I started watching 'Big Bang Theory' I could  identify myself with Sheldon. Of course the character is over the top and way more weird than I am, but if he doesn't get something he just tells someone he needs more input, or he explains why the question they asked just didn't have enough data to get the answer they needed. I don't do that because I know people will think I'm weird, but that doesn't stop him. It makes me laugh like anyone else but not because he's weird in that.. I laugh because he's absolutely right! And that makes Sheldon my hero.

===== Sheldon is mijn held =====

In films bestaat het maken van een afspraak uit het de ander zover krijgen dat ze ja zegt en dan zeggen 'dan haal ik je <voeg dag in> op. Als iemand dat bij mee deed zou ik verschrikkelijk in de war zijn. <voeg dag in>... uhm... hoe laat? Waar gaan we heen? Wat moet ik aan? En toch zijn de vrouwen in dat soort films altijd op tijd klaar en hebben de juiste kleren aan. Ik vind dat wonderbaarlijk.

Op facebook is er een evenement op 1 september om 00.00 uur om één of ander wereldrecord te verbreken. Is dat mijn tijdzone? Is dat de tijdzone van de organisator van het evenement? Het zal niet de eerste keer zijn dat ik te vroeg of te laat ben omdat ik geen rekening houd met het tijdsverschil.

Ik heb altijd moeite met vragen die voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. In een psychologische test die ik vanwege mijn depressie moest doen, werd er gevraagd of ik soms iemand pijn wilde doen. Iemand... is dat inclusief mijzelf of bedoelden ze iemand anders? De eerste optie betekent dat je een gevaar bent voor jezelf, de tweede dat je een gevaar bent voor de personen die je kent. Dat is nog al niet een verschil! Op school had ik altijd discussies met mijn leraren over de antwoorden op multi choice vragen. Nee ik gaf niet het antwoord dat jij wilde, maar als je de vraag interpreteert zoals ik dat gedaan heb, dan klopt mijn antwoord ook! Eén van mijn leraren zei dat ik de enige was die de vraag zo interpreteerde, waarop ik antwoordde dat als hij vragen stelde die ook anders geïnterpreteerd konden worden, hij niet alleen het door hem gewenste antwoord goed kon keuren.

In gesprekken met anderen merk ik soms dat ik antwoord geef op een vraag die niet gesteld is. Door de uitdrukking op hun gezicht weet ik dat ik niet de informatie geef die gevraagd word en ik probeer dan snel te bedenken hoe ik hun vraag anders uit had kunnen leggen. Soms leidt dat er toe dat ik gewoon zeg "Dat is niet wat je me vroeg of wel? Kun je me de vraag nog een keer stellen?".

Dus toen ik de 'Big Bang Theory' begon te kijken, kon ik me identificeren met Sheldon. Natuurlijk is het karakter overdreven en is hij veel vreemder dan ik ben. Maar als hij iets niet begrijpt zegt hij gewoon dat hij meer informatie nodig heeft of hij legt de ander uit waarom de vraag zoals zij die stelden te weinig informatie had om ooit het door hun gewenste antwoord te krijgen. Ik doe dat niet omdat ik niet wil dat mensen mij raar vinden. Hem zal dat een zorg zijn. Ik lach zoals ieder ander op dat soort momenten, maar niet omdat hij raar is, ik lach omdat hij helemaal gelijk heeft! En dat maakt Sheldon tot mijn held!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten